Главная

Категории:

ДомЗдоровьеЗоологияИнформатикаИскусствоИскусствоКомпьютерыКулинарияМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОбразованиеПедагогикаПитомцыПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРазноеРелигияСоциологияСпортСтатистикаТранспортФизикаФилософияФинансыХимияХоббиЭкологияЭкономикаЭлектроника






Підготовка до гри. Передігрова розминка


Докожної гри необхідна спеціальна підготовка, яка повинна врахувати всі фактори, які можуть сприяти або, навпаки, не сприяти досягненню кращого результату матчу.

Підготовка перед грою. Необхідно провести розвідку команди суперників, визначити можливості суперників в нападі, захисті, їх психологічну стійкість. Потрібні матеріали можна збирати декількома способами:

- особистими спостереженнями тренера гри команди суперників;

- отриманням необхідних даних про суперника від спеціального "розвідника" чи від колег-тренерів, які бачили гру цієї команди;

- переглядом відеокасет ігор команди.

Розвідка повинна виявити:

- системи нападу команди суперників: стрімкий напад – йде атака через центр чи суперники використовують боковий варіант, хто диригує та хто завершує атаки; позиційний напад – схеми нападу, ігрові комбінації, комбінації при вкиданні м’яча в гру;

- системи захисту команди суперників: основний командний захист та застосування інших систем захисту, схеми різновидів захисту;

- визначити, при якій системі захисту команда суперників діє найбільш вдало, а при якій у неї виникають труднощі;

- визначити, при якій системі нападу команда суперників діє найбільш вдало в захисті;

- визначити склад команди: прізвища, номери, ростові та вагові дані, індивідуальні характеристики лідерів колективу;

- загальні зауваження: сильні та слабкі сторони гри команди суперника та рекомендації щодо використання чи нейтралізації їх у наступній грі.

Установка на гру

1. Нагадати гравцям своєї команди про схеми нападу та захисту суперників.

2. Довести до гравців своєї команди особливості гри лідерів команди суперників.

3. Визначити стартовий склад своєї команди.

4. Довести до відома команди про системи нападу та схеми нападу в різних

фазах матчу.

5. Докладно зупинитися на системах захисту та особливостях захисту в окремих фазах наступної гри.

6. Визначити особливості дій своїх гравців при грі в захисті та нападі.

Передігрова розминка

Розминка – важлива частина матчу і без серйозного ставлення до неї не можна розраховувати на перемогу. Розминка вирішує три завдання – функціональне, рухове та емоційне.

Функціональне завданнязабезпечує прискорення процесу залучення в змагальну роботу функцій кровообігу, дихання, м’язового обміну, встановлення взаємозв'язку діяльності різних систем і механізмів організму.

Рухове завданнязабезпечує посилення аферентної інформації з працюючих м’язів та її раціональну переробку. Воно вирішується організацією роботи м’язів, які будуть посилено працювати в наступній грі.

Емоційне завданнязабезпечує психологічну підготовку спортсмена до наступної роботи, мобілізує до реалізації відповідних рухових дій, формує бойовий емоційний настрій команди на гру.

Розминка може досягти оптимального результату лише в тому випадку, коли вона забезпечує:

- повноцінне розігрівання організму спортсмена;

- максимальне включення рухових дій, які відповідають наступній роботі;

– емоційний бойовий настрій на боротьбу за перемогу з повною віддачею всіх сил.

Правила гри в баскетболі

У баскетбол грають дві команди, в кожній з яких по п’ять гравців. Мета кожної з команд – закинути м’яч у кошик суперника та перешкодити іншій команді закинути його у власний кошик.

Переможцем вважається команда, яка на завершення ігрового часу набрала більшу кількість очок.

Майданчик та обладнання.

Розміри ігрового майданчика: у довжину – 28 м, у ширину – 15 м, що вимірюються від внутрішніх країв обмежувальних ліній. Допускаються на змаганнях майданчики розмірами 26x14 м. Усі лінії повинні бути нанесені фарбою одного кольору (бажано білого), мати ширину 5 см та бути такими, що їх чітко видно.

Ігровий майданчик повинен бути відокремлений обмежувальною лінією, яка складається з лицьових (по коротких сторонах майданчика) та бокових (по довгих сторонах майданчика) ліній. Ці лінії не є частиною ігрового майданчика.

Будь-які перешкоди, включно з особами, що сидять на лаві команди, повинні знаходитись на відстані на менше ніж два метри від ігрового майданчика.

Центральна лінія, центральне коло та півкола

Центральна лінія наноситься паралельно лицьовим лініям від середини бокових та повинна виступати на 15 см за кожну бокову лінію.

Центральне коло розмічається в центрі майданчика та має радіус 1,80 м, що вимірюється до зовнішнього краю кола. Якщо центральне коло пофарбовано в інший колір, він повинен бути таким самим, як і колір обмежених зон.

На ігровий майданчик наносяться півкола радіусами 1,80 м, що вимірюється до зовнішнього краю кола, з центрами на серединах ліній штрафних кидків.

Лінії штрафних кидків та обмежені зони

Лінія штрафного кидка наноситься паралельно кожній лицьовій лінії, її віддалений край знаходиться на відстані 5,80 м від внутрішнього краю лицьової лінії, довжина її повинна бути 3,60 м.

Обмеженими зонами є виділені на ігровому майданчику області, що їх відокремлено лицьовими лініями штрафних кидків і лініями, що починаються від лицьових ліній на відстані 3 м від їх середини та закінчуються на зовнішніх краях ліній штрафного кидка. Ці лінії, за винятком лицьових, є частиною обмеженої зони.

Зона триочкових кидків

Зоною триочкових кидків є весь ігровий майданчик, за винятком області біля кошика суперника, що обмежена, включно з ними:

– двома паралельними лініями, що починаються на лицьовій лінії і перпендикулярні до неї, зовнішній край яких знаходиться на відстані 6,24 м від точки на майданчику, утвореної прямовисом опущеним з центра кільця суперників. Відстань від центра лицьової лінії до цієї точки, виміряна від її внутрішнього краю становить 1,575 м;

– півколом з радіусом 6,25 м, виміряним до зовнішнього краю лінії, центр якого знаходиться в точці, визначеній вище, і яке з'єднується з паралельними лініями.

Зони командних лав

Зони командних лав повинні бути розмічені за межами майданчика на тій самі стороні, де розташовані стіл секретаря та лави команд.

Кожна зона повинна бути обмежена однією лінією, довжиною не менше ніж 2 м, яка є продовженням лицьової лінії, та другою лінією, довжиною не менше ніж 2 м, яка нанесена на відстані 5 м від центральної лінії під прямим кутом до бокової лінії.

У зоні командної лави повинно бути 14 місць для тренерів, запасних та осіб, що супроводжують команду. Усі інші особи повинні знаходитись на відстані не менше ніж 2 м за лавою команди.

Щити. Щити повинні бути виготовлені з відповідного прозорого матеріалу, який являє собою монолітну заготовку, не повинен відбивати світло, мати гладку лицьову поверхню.

Розміри щитів повинні бути 180 см по горизонталі і 105 см по вертикалі.

Всі лінії на щитах повинні бути:

- нанесені білим кольором, якщо щити прозорі;

- нанесені чорним кольором, якщо щити пофарбовані в білий колір і не є
прозорими;

- мати ширину 5 см.

Краї щитів повинні бути виділені лінією і додатковим прямокутником позаду кільця таким чином:

– зовнішні розміри: 59 см по горизонталі і 45 см по вертикалі;

– верхній край основи прямокутника повинен знаходитися на одному рівні з кільцем і на 15 см вище від нижнього краю щита.

Щити повинні жорстко монтуватися на опорах, що підтримують щити, по обох лицьових лініях ігрового майданчика під прямим кутом до підлоги і паралельно лицьовим лініям.

Кільце

Кільця мають бути виготовлені з твердої сталі та:

– мати внутрішній діаметр на менше ніж 45 см і не більше ніж 45,7 см;

– бути пофарбованими в помаранчевий колір;

– мати товщину металевого прута не менше ніж 16 мм і не більше ніж 20 мм. Сітка повинна бути прикріплена до кільця в 12 місцях.

Верхній край кожного кільця повинен бути розташований горизонтально на висоті 3,5 м над поверхнею майданчика на рівній відстані від двох вертикальних країв щита.

Точка внутрішньої окружності кільця, найближча до щита, повинна знаходитися на відстані 15 см від лицьової поверхні щита.

Сітка

Сітки повинні бути виготовлені з білого шнура та:

– підвішені до кільця;

– сконструйовані таким чином, щоб на мить затримувати м’яч, коли він проходить крізь кошик;

– мати довжину не менше ніж 40 см і не більше ніж 45 см;

– мати 12 петель для кріплення їх до кільця.

Опора , що підтримує щит, повинна бути:

– на відстані не менше ніж 2 м (включно з оббивкою) від зовнішнього краю лицьової лінії;

– яскравого кольору, що контрастує з кольором заднього плану таким чином, щоб бути чітко видимою для гравців;

– закріплена таким чином, щоб запобігти будь-якому пересуванню.

Баскетбольні м’ячі

Зовнішня поверхня м’яча повинна бути виготовлена з природної, штучної, комбінованої або синтетичної шкіри.

М’яч повинен:

– мати сферичну форму, з чорними швами і бути встановленого ФІБА відтінку помаранчевого кольору або комбінації помаранчевого і світло-коричневого кольорів;

– мати або вісім, або дванадцять швів, що не перевищують 6,45 мм в ширину;

– бути промаркованим цифрою, яка відповідає його розміру.

Для всіх чоловічих змагань довжина окружності м’яча повинна бути не менше ніж 749 мм і не більше ніж 780 мм (розмір 7). Вага м’яча повинна бути не менше ніж 567 г і не більше ніж 650 г.

Для всіх жіночих змагань довжина окружності м’яча повинна бути не менше ніж 724 мм і не більше ніж 737 мм (розмір 6). Вага м’яча повинна бути не менше ніж 510 г і не більше ніж 567 г.

М’яч повинен бути накачаним до такої величини тиску повітря, щоб при падінні на ігрову поверхню з висоти близько 1,8 м, вимірюваної від нижньої точки м’яча, він відскакував на висоту не менше ніж 1,2 м і не більше ніж 1,4 м, яка виміряна від верхньої точки м’яча.

У баскетбольне обладнання входять також: ігровий годинник, табло рахунку, пристрій двадцяти чотирьох секундопокажчиків фолів гравців, покажчики командних фолів. Покажчик почергового володіння
м’ячем.

Команди

Член команди має право грати, якщо його прізвище внесено до протоколу перед початком ігри, поки його не дискваліфіковано або він не отримає п’ять фолів.

Кожна команда складається з:

– 12 членів команди, що мають право грати, включаючи капітана;

– тренера та, за бажанням команди, помічника тренера;

– не більше ніж п’ять осіб, що супроводжують команду, які можуть сидіти на лаві для виконання спеціальних обов'язків, а саме: лікар, масажист, статистик, перекладач, керівник та ін.

П'ять гравців кожної команди повинні знаходитися на майданчику протягом ігрового часу й можуть бути замінені. Запасний стає гравцем, а гравець стає запасним, якщо: суддя жестом запрошує запасного на ігровий майданчик; протягом перерви на вимогу, або перерви у грі запасний звертається з проханням про заміну до секретаря.

Ігрова форма

Ігрова форма членів команди складається з:

– майок одного переважного кольору (як спереду, так і ззаду). Усі гравці повинні заправляти майки в ігрові шорти. Дозволені також суцільні стрейтч-комбінезони;

– майок-полурукавок, які, незалежно від фасону, не можна носити під майками, якщо на те не має письмового медичного дозволу. Якщо такий дозвіл є, майка-полурукавка повинна бути того самого переважного кольору, що й майка;

– шортів одного переважного кольору як спереду, так і ззаду, але не обов'язково того самого кольору, що й майки.

Кожен член команди повинен мати на майці спереду і ззаду номер, виконаний звичайним шрифтом, суцільного кольору, який контрастує з кольором майки. Номер на грудях повинен мати висоту не менше ніж 10 см, на спині не менше ніж 20 см. Ширина ліній на номерах не менше ніж 2 см.

Команди повинні використовувати номери від 4 до 15. Гравці однієї команди не повинні мати однакових номерів.

Команди повинні мати щонайменше два комплекти майок. Команда, яка стоїть у програмі першою (команда-господар), повинна бути одягнена у світлі майки.

Травми гравців

У випадку травми гравця судді можуть зупинити гру. Водночас, коли м’ячем володіє одна з команд і атакує кошик, судді повинні утриматися від свистка, поки команда не завершить атаку або м’яч не вийде з гри. Якщо необхідно захистити травмованого гравця, судді можуть зупинити гру негайно.

Якщо травмований гравець не може продовжити гру негайно (приблизно 15 сек) чи йому надають медичну допомогу, його потрібно замінити або команда повинна продовжити гру з менше ніж п’ятьма гравцями.

Під час гри будь-який гравець, що має кровотечу або відкриту рану, повинен бути замінений.

Якщо травмований гравець має виконати штрафні кидки, вони повинні бути виконані гравцем, що його замінив.

Капітан команди

Капітан – це гравець, який є представником своєї команди на майданчику. Він може звертатися у ввічливій формі під час гри до суддів під час гри для отримання необхідної інформації, але тільки тоді, коли м’яч мертвий та ігровий годинник зупинений.

Капітан може виконувати функції тренера.

Капітан повинен після закінчення гри негайно поінформувати старшого суддю у випадку, якщо його команда подає протест на результат гри, та підписати протокол у графі «підпис капітана в разі протесту".

Ігрові положення.

Гра складається з чотирьох періодів по 10 хвилин.

Тривалість перерви між першим і другим, третім і четвертим періодами та перед кожним додатковим періодом становить 2 хв.

Тривалість між другим і третім періодами – 15 хв.

Якщо рахунок нічийний на закінчення ігрового часу четвертого періоду, гра продовжується на стільки додаткових періодів по п’ять хвилин, щоб порушити рівновагу в рахунку.

Перший період починається, коли м’яч правильно відбито одним з гравців, що беруть участь у розіграші спірного кидка.

Усі інші періоди починаються, коли м’яч торкається гравця на майданчику після вкидання його у гру з-за меж майданчика.

Гра не може розпочатися, якщо в одній з команд на майданчику немає
п’яти гравців, що готові грати.

Для всіх ігор команді, яку визначено у програмі першою (команда-господар), призначається лава і власний кошик ліворуч від секретарського стола, якщо повернутися обличчям до ігрового майданчика.

У всіх додаткових періодах команди продовжують атакувати ті самі кошики, що й у четвертому періоді.

Статус м’яча: м’яч може бути мертвим або живим.

М’яч стає живим, коли:

– під час спірного кидка він правильно відбитий одним із суперників;

– під час штрафного кидка м’яч знаходиться в розпорядженні гравця, що виконує штрафний кидок;

– під час вкидання з-за меж майданчика м’яч знаходиться у розпорядженні гравця, який виконує вкидання.

М’яч стає мертвим, коли:

– будь-який м’яч закинуто з гри чи зі штрафного кидка;

– коли суддя зупиняє гру з будь-якої причини тощо.

М’яч не стає мертвим, і кидок з гри ,якщо він влучний, зараховується, коли м’яч знаходиться в польоті після кидка в кошик з гри і звучить свисток судді, лунає сигнал ігрового годинника чи пристрою двадцяти чотирьох секунд на закінчення ігрового часу чи 24 сек.

Місцезнаходження гравця таі судді

Місцезнаходження гравця визначається за тим місцем, де він торкається підлоги.

Коли він знаходиться в повітрі після стрибка, він зберігає той самий статус, як у тому місці, де він в останній раз торкнувся підлоги.

Місцезнаходження судді визначається таким самим способом, що й гравця. Коли м’яч торкається судді, це означає те саме, якби м’яч торкнувся підлоги в місці, де знаходиться суддя.

Спірний кидок і почергове володіння м’ячем

Спірний кидок відбувається, коли суддя підкидає м’яч у центральному колі між будь-якими двома гравцями-суперниками на початку першого періоду.

Спірний м’яч відбувається, коли один чи більше гравців команд-суперників тримають м’яч однією чи двома руками так міцно, що жоден гравець не може заволодіти м’ячем без надмірно грубих дій.

Кожен з гравців, що беруть участь у спірному кидку, повинен стати таким чином, щоб обидві його стопи знаходилися всередині тієї половини центрального кола, яка ближча до його власного кошика, при цьому одна стопа повинна знаходитися поряд із центральною лінією. Суддя підкидає м’яч вертикально вгору між двома гравцями команд-суперників на висоту більшу, ніж кожний з гравців може дістати у стрибку. М’яч повинен бути правильно відбитим рукою одного чи обох гравців, що беруть участь у спірному кидку, після того, як він досягне найвищої точки. Жоден з гравців, що беруть участь у спірному кидку, не повинен залишати свою позицію, поки м’яч не буде правильно відбито.

Почергове володіння м’ячем

Почергове володіння – це спосіб зробити м’яч живим внаслідок вкидання його у гру замість розіграшу спірного кидка.

У всіх ситуаціях спірного кидка команди поперемінно отримують право на володіння м’ячем для вкидання його з-за меж майданчика з місця, що найближче до того, де відбувається ситуація спірного кидка.

Команда, яка не встановлює контроль над живим м’ячем на майданчику після розіграшу спірного кидка на початку першого періоду, починає процес почергового володіння.

Команда, яка має право на наступне почергове володіння після закінчення періоду, починає наступний період вкиданням його з-за меж майданчика на продовженні центральної лінії навпроти секретарського стола.

Як грають з м’ячем

У баскетболі грають тільки руками і м’яч можна передавати, кидати, відбивати, котити або вести у будь-якому напрямку за умови додержання обмежень, які визначені правилами гри.

Бігти з м’ячем, навмисно бити по ньому або блокувати будь-якою частиною ноги чи бити по ньому кулаком – усе це є порушенням. Проте, випадкове торкання м’яча будь-якою частиною ноги не є порушенням.

Командний контроль над м’ячемпочинається, коли гравець цієї команди контролює живий м’яч, тобто тримає його або веде його, або робить передачі м’яча своїм партнерам.

Командний контроль закінчується, коли суперник встановлює свій контроль над м’ячем або м’яч залишає руку гравця, який виконує кидок з гри чи штрафний кидок.

М’яч, закинутийзгри, зараховується команді, що атакує кошик суперника, таким чином:

– за м’яч, закинутий зі штрафного кидка, зараховується 1 очко;

– за м’яч, закинутий із зони двох очкових кидків зараховується 2 очка;

– за м’яч, закинутий із зони три очкових кидків, зараховується 3 очка.

Вкидання

Суддя повинен передати м’яч з рук у руки або покласти його на місце на підлозі, де він опиниться в розпорядженні гравця, який має виконувати вкидання. Гравець, який виконує вкидання, не повинен витрачати більше ніж 5 сек до того, як випустить м’яч з рук, а також наступати на майданчик, коли він тримає м’яч у руках.

Тайм-аут (перерва) на вимогу.

Тайм-аут на вимогу – це переривання гри на прохання тренера. Кожен тайм-аут на вимогу триває 1 хвилину і може бути наданий команді, коли ігровий годинник зупинено і суддя закінчив процедуру показу жестів секретарському столу, а також коли м’яч закинуто з гри, тайм-аут може бути наданий команді, у кошик якої закинуто м’яч.

Заміна.

Заміна – це переривання гри на прохання запасного гравця. Команда може зробити заміну гравця, коли з'являється можливість для заміни.

Гра, програна позбавленням права.

Команда програє гру позбавленням права, якщо:

– через 15 хвилин після часу початку гри, який вказано у розкладі, команда відсутня, або не може виставити на майданчик 5 гравців, які готові до гри;

– своїми діями вона заважає проведенню гри;

– вона відмовляється грати після того, як отримала вказівку від старшого судді розпочати гру.

У цьому випадку перемога присуджується суперникам з рахунком 20:0. Крім того, команда, яка програла гру позбавленням права, одержує в класифікації нуль (0) очок.

Гра, програна через нестачу гравців

Команда програє гру через нестачу гравців, якщо під час гри вона має менше від двох гравців, які готові грати. У цьому випадку команда, якій присуджується перемога, на момент припинення гри веде в рахунку, перемагає з тим рахунком, який був на цей момент. Якщо команда, якій присуджується перемога, не веде в рахунку, записується результат 20:0. Команда, що програла через нестачу гравців, одержує в класифікації 1 очко.

Порушення.

Порушення - це недотримання правил гри.

У випадку порушення правил гри м’яч повинен бути наданим суперникові для вкидання з-за меж майданчика з місця, що є найближчим до того, де сталося порушення.

Гравець. М’яч за межами майданчика

Гравець перебуває за межами майданчика, будь-яка частина його тіла торкається підлоги чи будь-якого предмета, іншого ніж гравець, на, над або за обмежувальною лінією. М’яч перебуває за межами майданчика, коли він торкається:

– гравця або будь-якої іншої особи, що знаходиться за межами майданчика;

– підлоги або будь-якого предмета на, над або за обмежувальною лінією;

– опори, що підтримує щит, задньої сторони щита або будь-якого предмета над ігровим майданчиком.

Ведення м’яча

Ведення починається, коли гравець, який встановив контроль над живим м’ячем на майданчику, кидає, відбиває, котить або б’є його об підлогу і торкається м’яча, перш ніж його торкнеться інший гравець.

Ведення закінчується, коли гравець торкається м’яча одночасно двома руками, або допускає затримку м’яча в одній або обох руках.

Під час ведення м’яч може бути підкинутим у повітря за умови, що він торкнеться підлоги або іншого гравця раніше, ніж гравець, що підкинув його своєю рукою. Кількість кроків, що може зробити гравець, коли м’яч не знаходиться в контакті з його рукою, необмежена.

Пробіжка (зайві кроки)

Пробіжка – це заборонене переміщення однієї, або обох ніг у будь-якому напрямку, коли гравець тримає живий м’яч на майданчику, понад обмеження правилами.

Повороти, дозволене переміщення, під час якого гравець, який тримає м’яч на майданчику, крокує один чи кілька разів у будь-якому напрямку тією самою ногою, тоді як інша нога, що називається опорною, зберігає свою точку контакту з підлогою.

Пересування з м’ячем

На початку ведення опорна нога не може бути відірваною від підлоги доти, поки м’яч не буде випущено з рук.

При виконанні передачі або кидка з гри одна або обидві ноги можуть бути відірваними від підлоги, але не зможуть знов торкнутися підлоги, поки м’яч не буде випущено з рук.

Три секунди

Гравець не може залишатися більше ніж три секунди поспіль в обмеженій зоні суперника, коли його команда контролює живий м’яч у передовій зоні, а ігровий годинник увімкнений.

Щільно опікуваний гравець

Гравець, що тримає живий м’яч, вважається щільно опікуваним, якщо його суперник знаходиться в активній захисній позиції на відстані не більше ніж 1 метр.

Щільно опікуваний гравець повинен передати, кинути в кошик або повести м’яч протягом п’яти секунд.

Вісім секунд

Тилова зона команди включає в себе її власний кошик, лицьову частину щита й ту частину майданчика, що обмежена лицьовою лінією за власним кошиком, боковими лініями та дентальною лінією.

Передова зона команди включає в себе кошик суперників, лицьову частину щита і ту частину майданчика, що обмежена лицьовою лінією за кошиком
суперників, бічними лініями та внутрішнім краєм центральної

лінії, найближчим до кошика суперників.

Щоразу, коли гравець встановлює контроль над живим м’ячем у своїй тиловій зоні, його команда повинна протягом восьми секунд перевести м’яч до своєї передової зони.

Двадцять чотири секунди

Щоразу, коли гравець встановлює контроль над живим м’ячем на майданчику, його команда повинна виконати спробу кидка з майданчика протягом 24 секунд. Для того, щоб вважати кидок з гри виконаним протягом 24 секунд, м’яч повинен залишити руку гравця, перш ніж пролунає сигнал пристрою 24 секунди. Після того, як м’яч залишив руку гравця при кидку, він повинен торкнутися кільця або ввійти в кошик.

М’яч, повернений у тилову зону

М’яч повертається у тилову зону команди, коли він торкається тилової зони, гравця або судді, який частиною свого тіла перебуває у контакті з тиловою зоною.

За порушення цього правила м’яч передається для вкидання з-за бокової лінії (на продовжені центральної лінії) команді суперників.

Фоли

Під час гри, коли десять гравців рухаються на майданчику з великою швидкістю на обмеженому просторі можна взагалі уникнути персонального контакту.

Фол – це недотримання правил унаслідок персонального контакту з суперником або неспортивної поведінки.

Персональний фол – цефол гравця внаслідок його контакту з суперником, незалежно від того, є м’яч живим чи мертвим. Гравець не повинен тримати, блокувати, штовхати, ставити підніжку або перешкоджати переміщенню суперника, виставляючи руку, плече, коліно, стегно чи гомілку ноги. Він не повинен згинатися неприродним чином (поза своїм циліндром) і застосовувати будь-які грубі або насильницькі дії.

Персональним фолом повинен бути покараний гравець, який порушив правила.

Якщо фол вчинено проти гравця, що не знаходиться в процесі кидка, то гра повинна бути відновлена вкиданням з-за меж майданчика командою, що не порушувала правил, з місця, що є найближчим до того, де було вчинено фол.

Якщо фол вчинено проти гравця, що знаходився в процесі кидка, цьому гравцеві надається така кількість штрафних кидків:

1. Якщо кидок з майданчика вдалий, м’яч зараховується і надається 1 (один) додатковий штрафний кидок.

2. Якщо кидок із зони двохочкових кидків невдалий, надається 2 штрафних кидки.

3. Якщо кидок із зони трьохочкових кидків невдалий, надається 3 штрафних кидки.

4. Якщо фол на гравцеві відбувається одночасно або безпосередньо перед сигналом ігрового годинника про закінчення періоду, або коли лунає сигнал пристрою 24 секунди в той момент, коли м’яч ще знаходиться в руці гравця і кидок з майданчика вдалий, влучення не зараховується і повинні призначатися два або три штрафних кидки.

Обопільний фол.

Обопільний фол – це ситуація, у якій двоє гравців, що є суперниками, чинять персональні фоли один проти одного приблизно одночасно. Персональним фолом повинен бути покараний кожен з гравців, що порушили правила. Жодних штрафних кидків не може бути призначено.

Неспортивний фол.

Неспортивний фол – це фол унаслідок контакту гравця, який на думку судді, не намагався законно зіграти безпосередньо в м’яч. Штрафні кидки повинні бути надані гравцеві, на якому вчинено фол, після чого виконується кидання м’яча у гру з-за меж майданчика на продовженні центральної лінії навпроти секретарського столу.

Кількість штрафних кидків повинна бути такою:

- якщо фол вчинено проти гравця, що не знаходиться у процесі кидка, призначається два штрафних кидки;

- якщо фол вчинено проти гравця, що знаходиться у процесі кидка, і м’яч закинуто, влучення зараховується і додатково призначається 1 штрафний кидок;

- якщо фол вчинено проти гравця, що знаходиться в процесі кидка, і м’яч не влучає в кошик, повинні бути призначені два або три штрафні кидки.

Фол з дискваліфікацією

Фолом з дискваліфікацією є будь-яка неспортивна брутальна поведінка гравця, запасного, тренера, помічника тренера або особи, що супроводжує команду.

Гравець також повинен бути дискваліфікованим, якщо його покарано двома неспортивними фолами внаслідок його особистої неспортивної поведінки.

Тренер також повинен бути дискваліфікованим коли його покарано двома технічними фолами внаслідок його особистої неспортивної поведінки.

Фол з дискваліфікацією повинен бути призначеним порушникові. Дискваліфікований порушник повинен піти до роздягальні своєї команди, і залишатися там протягом усієї гри, або, на власний розсуд, залишити приміщення.

Кількість призначених штрафних кидків повинна бути такою:

- якщо фол відбувся на гравцеві, що не знаходився у процесі кидка, або має місце технічний фол, призначаються два штрафних кидки;

- якщо фол відбувається на гравцеві, що знаходиться у процесі кидка, то влучення, якщо воно є, зараховується і додатково призначається 1 штрафний кидок;

- якщо фол відбувся на гравцеві, що знаходиться у процесі кидка, але м’яч не влучає в кошик, призначаються 2 або 3 штрафних кидки.

Технічний фол

Технічний фол гравця – це фол, не пов’язаний з контактом із суперником, коли гравець зневажає попередження суддів, нешанобливо звертається або торкається суддів, комісара, суддів за столом чи персоналу на лаві команди, використовує вислови чи жести, що мають образливий характер, падає на підлогу, імітуючи фол тощо.

Технічний фол тренера, помічника тренера, запасного або особи, що супроводжує команду – це фол за неповажне звертання або торкання суддів, комісара, суддів за столом або суперниками порушення процесуального або адміністративного характеру.

Технічний фол повинен бути записаним гравцю та вважатися одним з фолів команди.

Технічний фол тренера, запасних та осіб, які супроводжують команду записуються тренеру і цей фол не є одним з фолів команди.

Два штрафних кидки призначаються суперникові, за якими буде виконано вкидання м’яча у гру з продовження центральної лінії навпроти секретарського стола.

Загальні положення.

П’ять фолів гравця. Гравець, що заробив п’ять фолів (персональних та технічних), повинен бути поінформованим суддею і негайно вилученим з гри (заміна повинна відбутися протягом 30 сек.)

Командні фоли.

Команда підлягає покаранню за командні фоли, коли вона одержує більше ніж чотири командних фоли в періоді.

Усі командні фоли, що вчинені під час перерви у грі, вважаються такими, що вчинені в наступному періоді чи наступному додатковому періоді.

Усі командні фоли, що вчинені в додатковому періоді, повинні вважатися такими, що вчинені в четвертому періоді.

Коли команда підлягає покаранню в ситуації командних фолів, усі фоли, починаючи з 5, вчинені проти гравця, який не знаходився в процесі кидка, повинні бути покараними двома штрафними кидками, замість вкидання.

Персональний фол, який отримали гравці атакуючої команди, карається наданням вкидання м’яча в гру команді суперників.

Штрафні кидки

Штрафний кидок – це можливість, яка надається гравцеві, щоб набрати 1 очко кидком без перешкод з позиції штрафного кидка і всередині півкола.

Гравець, проти якого вчинено фол, повинен виконати штрафний кидок. Якщо тренер намагається замінити гравця, який повинен виконувати штрафний кидок, то заміна може відбутися тільки після того, як гравець виконає кидок, що завершився влученням. У випадку невлучення останнього кидка, заміна може відбутися тільки в наступній фазі гри, коли м’яч стане мертвим. Якщо гравець повинен залишити гру через травму, одержання п’ятого фолу чи дискваліфікацію, штрафний кидок повинен виконати гравець, який його замінив. Якщо замінити гравця немає ким, штрафний кидок має виконати будь-який гравець цієї команди.

Технічний фол може виконати будь-який член цієї команди. Гравець, який виконує штрафний кидок, повинен випустити м’яч протягом 5 секунд від моменту, коли він передається суддею в розпорядження гравця.

Гравець не повинен торкатися лінії штрафного кидка і не входити до обмеженої зони, поки м’яч не торкнеться кільця.

Гравці, які знаходяться на місцях для боротьби за підбирання м’яча, повинні займати почергові позиції на цьому просторі глибиною в 1 м. Вони не мають права входити в обмежену зону чи залишати місця для боротьби за підбирання м’яча раніше, ніж м’яч залишив руку гравця, який виконував штрафний кидок.

Всі останні гравці повинні залишатися за уявним продовженням лінії штрафного кидка і лінією трьохочкових кидків, поки м’яч не торкнеться кільця або не закінчиться штрафний кидок.

Судді, судді за столом і комісар.

Суддями повинні бути: старший суддя та один або два судді. Їм допомагають судді за столом і комісар.

Суддями за столом повинні бути секретар, помічник секретаря, секундометрист і оператор двадцяти чотирьох секунд.

Комісар повинен сидіти між секретарем і секундометристом. До його обов'язків під час гри входить насамперед спостереження за роботою суддів за столом і надання допомоги старшому судді та судді в нормальному проведенні матчу.

Форма суддів повинна складатися з суддівської сорочки, довгих штанів чорного кольору, чорних шкарпеток і чорного баскетбольного взуття.

Старший суддя, його обов'язки і права. Старший суддя повинен:

- перевірити та схвалити все обладнання, що буде використано під час гри; - вибрати ігровий м’яч з двох м’ячів, що були використані, наданих командою господарів; - якщо жоден з цих м’ячів не підходить як ігровий, він повинен вибрати найкращий м’яч з тих, які є в наявності;

- не дозволяти нікому з гравців носити предмети, що можуть завдати травми іншим гравцям;

- проводити спірний кидок на початку гри і вкидання м’яча у гру на початку інших періодів;

- має право зупинити гру, якщо цього вимагають обставини;

- має право визначити, що команда програла гру позбавленням права.

- ретельно перевірити протокол після закінчення часу гри або в будь-який час, коли він вважає необхідним;

- затвердити і підписати протокол після закінчення гри, що означає закінчення ігрової юрисдикції суддів та їх зв’язку з грою.

Права суддів починаються на майданчику за 20 хвилин до початку гри, зазначеного в розкладі, і припиняють діяти коли скінчився ігровий час, що затверджується суддями.

Судді.

Судді мають право приймати рішення у випадках порушення цих правил, що вчинені як у межах, так і за обмежувальними лініями, включаючи секретарський стіл, лави команд і зони безпосередньо за лініями.

Судді дають свисток, коли наявне недотримання правил, закінчується період, або тоді, коли вони вважають за необхідне зупинити гру. Судді не повинні давати свистки після закинутого м’яча з гри, влучного штрафного кидка або коли м’яч стає живим.

Кожний суддя має право приймати рішення в межах своїх обов’язків, але не має права відміняти або піддавати сумніву рішення, що приймає інший суддя.

Контрольні завдання

1. Розказати історію виникнення та розвитку баскетболу.

2. Проаналізувати класифікацію ігрової діяльності баскетболіста.

3. Назвати основні вимоги до спортсменів, відповідно до правил змагань з баскетболу.

4. Охарактеризувати етапи оволодіння технічними елементами в баскетболі.

5. Проаналізувати індивідуальні техніко-тактичні дії в нападі в баскетболі

6. Проаналізувати індивідуальні техніко-тактичні дії в захисті в баскетболі.

7. Проаналізувати групові техніко-тактичні взаємодії в нападі («двійка», «трійка», «вісімка» ).

8. Розкрити групові техніко-тактичні взаємодії в захисті («переключення», «прослизання», «груповий відбір м’яча»).

9. Охарактеризувати командні системи нападу в баскетболі.

10. Охарактеризувати командні системи захисту в баскетболі.

11. Проаналізувати техніко-тактичну підготовку юних баскетболістів на початковому етапі. Чи можна прискорити цю підготовку? Яким чином це можна виконати?

Розділ 3. ФУТБОЛ

Футбол – спортивна гра номер один у світі. Вона завоювала планету Земля тим, що дає людям здоров’я, радість руху і боротьби за перемогу, а глядачам задоволення від спостерігання напружених ігор футбольних команд.

Футбол – це спорт і засіб фізичного виховання. Оволодівши технікою й тактикою футболу, людина одночасно розвиває фізичні якості, необхідні для повноцінного життя, а саме: швидкість, швидкісна витривалість, сила, спритність тощо.

У зв’язку з тим, що гра у футбол проводиться на відкритому



Последнее изменение этой страницы: 2016-06-09

headinsider.info. Все права принадлежат авторам данных материалов.